5 enkla steg för att komma igång med din webshop

Oavsett om man precis börjat med E-handel eller om man har erfarenhet av att driva en webshop, kan det vara svårt att veta vart man ska börja. I denna guide går vi igenom de viktigaste stegen för att börja sälja på våran plattform.

 

Följande punkter kommer vi gå igenom i denna texten, det kommer även finnas länkar i texten till andra sidor där vi går igenom inställningarna med ingående. Klicka på rubrikerna för att komma direkt till berörd punkt:

Lägg till din första produkt

Designa utseende på din butik

Lägg till betalmetod

Leveransmetod

Innan du aktiverar din butik

1. Lägg till din första produkt:

 

Här kommer vi gå igenom de grundläggande inställningarna för att skapa en produkt, för en mer detaljerad manual, klicka här.


Gå till Sortiment>Produkter och tryck på knappen “Ny produkt” uppe i högra hörnet. Man kommer då få upp en hel del inställningar men det viktigaste är att:

  • Ge produkten ett namn
  • Lägg till pris
  • Lägg till en eller flera bilder till produkten

Det finns även fält för beskrivning om produkten och inledande beskrivning, här kan man lägga till information eller kanske specifikationer om produkten. Den inledande texten visas till höger om produkten i samband med priset och namn, medans beskrivningen visas under produktbilden.

Skriv säljande produktbeskrivningar

Tänk på att dina produktbeskrivningar ska övertyga kunden att vilja köpa av just dig.Det hela handlar egentligen om att skriva positiva, informerande och enkla produkttexter som framställer produkterna på ett attraktivt och säljande sätt. Texten kan antingen vara informativ, eller mer personlig för att skapa en känsla för produkten. Hur du väljer att skriva avgörs av din bransch, typ av produkt och målgruppen för produkten. 

SEO

Google är en viktig del i utformandet av dina beskrivningar. Om du SEO-anpassar dina texter ökar chansen att rätt trafik drivs till din webshop. En sak som är viktig för Google är längden på texterna. Google vill att varje produkttext ska vara ca 300 ord lång. Detta kan i många fall vara omöjligt, då företag har svårt att lägga ner den tid som krävs för att skriva bra, unika texter till varje produkt. Försök att inte skriva färre ord än 100. Färre ord än så gör det svårt för Google att förstå och tolka textens innehåll rätt.

Lägg till produktkategorier

 

Efter att man lagt till sin första produkt så kan man koppla denna till en kategori, genom att skapa en produktgrupp. Detta gör man under Sortiment>Produktgrupper, klicka sedan på “ny produktgrupp” uppe i högra hörnet. Du kan ge produktgruppen ett namn och även lägga till bilder och text som kommer visas längst upp på sidan, detta gör du i fältet "text i produktgruppstabell". 

Efter att du har skapat produktgrupper kan man sedan gå tillbaka till inställningen för artikeln man skapat och där välja att den ska tillhöra kategorin.

 

För mer information om Produktgrupper, klicka här.

 

2. Designa utseende på din butik:

Gå till fliken Utseende>Teman i administrationen för att välja en mall för utseendet till butiken. Vi har ett urval av mallar att välja mellan, skillnaderna är enbart kopplat till Utseende, de har alla samma funktioner. 

 

sceenshot mallar

Man kan lägga till obegränsat med teman i din butik och jobba i flera teman parallellt om man vill, de teman som lagts till i butiken ligger under fliken "Mina teman", så rekommendationen är att börja med att lägga till ett tema och testa sig fram. Vad man kan ha med sig till en början är att det finns tre flikar inne i mallen: 

 

  • Innehåll(bild på inställningarna, samma med de andra): Vi rekommenderar att ni börjar att gå igenom dessa flikar, här hittar ni en flik för respektive del på eran shop t.ex. Startsidan som ni kommer till först, Produktsidans utseende och Sidfoten (Blocket längst ner ute på eran webshop).
  • Stil: Här finns inställningar för övergripande färger ni vill använda er av på er shop och det är även här ni lägger till eran logotyp.
  • Tillägg: Under denna fliken kan man lägga till kopplingar till Google verktyg, externa chatprogram med annat. Det är inget under denna fliken som "måste" läggas till under uppstarten av en butik men det finns många nyttiga tillägg som kan vara bra att kolla upp när man kommit igång med sin webshop. 

Guide: Lägg till och designa ditt tema



-Det ligger en del “malltexter” och bilder i våra mallar när dessa läggs till i butiken, gå till t.ex. fliken Sidfot så ser man där en del text. Se till att ni har lagt till era egna texter och bilder innan ni går Live med butiken! -

 

3. Lägg till betalmetod.

 

Börja med att analysera ditt produktutbud och dina kunder för att se vilka betalmetoder som är relevanta för dig. För att göra livet enklare för dig själv är det bra att hitta en leverantör som kan hantera alla, eller åtminstone de flesta, av dina betalmetoder. Klarna checkout erbjuder alla betalsätt, inkluderad faktura, kort, och delbetalning. Klarna ingår i din webshop utan extra kostnad. Med Abicart och Klarna Checkout får du de bästa förutsättningarna för att lyckas med din wesbhop.


Det finns ett urval av betalmetoder ni kan ansöka om via oss, dessa hittar ni under fliken “Dashboard” i administrationen till eran butik, men det finns även betalmetoder ni kan ansöka om själva. 

Det går även att lägga till en egen betalmetod eller faktura som betalningsmetod om ni sköter fakturering eller betalning utanför våra integrationer mot betalsystem. Vi går igenom hur man lägger till detta under punkt 5 i samband med hur man lägger en testbeställning. 

Guide: Lägg till betalmetod i din webshop

4. Leveransmetod


När kunderna lägger en beställning så kommer de behöva använda en leveransmetod som man skapar själv i administrationen till butiken. Det går då att redigera fritt namnet på leveransmetoden (namnet kommer kunden att se i kassan i webshopen) och pris, som kan påverkas av beroende på land kund ska beställa och vikt på order. Vi har inga färdiga avtal mot t.ex. Postnord eller DHL som går att använda sig av utan detta är något man får skaffa själv.

 

Kunder vill att leveranser ska passa in i deras dagliga liv. När du startar din webshop kan du exempelvis börja med att erbjuda “hämta i butik”. Det är ett superlätt sätt att komma igång snabbt. För att lägga in leveransmetoden i din webshop går du till Inställningar > Frakt > Ny leveransmetod.

Guide: Lägg till leveransmetod i din webshop

 

 

5. Innan du lanserar din butik

 

Lägg en beställning/orderhantering

 

Innan man går live med butiken så kan det vara bra att förstå vad som händer när en kund lägger en order i butiken. Det finns mycket funktionalitet kopplat till beställningar och beställningslistan, för mer  information dessa funktioner klicka här

 

Pröva gärna att lägga en testorder för att se hur det fungerar att lägga en beställning och även hur det ser ut i administrationen när ordern är genomförd. 

Detta går att göra innan ni har ett färdigt avtal med en betalleverantör, som t.ex. Klarna eller Swedbank pay, genom att följa dessa steg:

 

  • Gå till Inställningar>Betalningsmetoder
  • Välj “Egen betalningsmetod” ur listan och tryck på "Lägg till"
  • Markera att Betalningsmetoden är “Aktiv” och tryck på "Lägg till" uppe till höger.

Lägg därefter en produkt du skapat i varukorgen ute i butiken, fyll i uppgifterna i kassan och genomför köpet. Därefter registreras ordern i administrationen under Fliken Beställningar. Där kan man se beställarens uppgifter och vad de har beställt.

Ordern går att sätta som betald eller/och skickad. 

 

Domännamn

 

Se professionell ut och gör det enklare för dina kunder att hitta dig. Skaffa ett anpassat domännamn för din webshop. Registrera ett domännamn som är så nära ditt företagsnamn som möjligt. Har du redan ett domännamn kan du enkelt peka om den till Abicart eller skapa en underdomän som ska gälla för din webshop.

 

Ett domännamn är inte ett krav att lägga till men det är såklart något som man vill ha till sin butik, annars kommer adressen vara autogenererat efter IDt till butiken, t.ex. http://w123456.shop.abicart.se/

 

Vi tillhandahåller inte domännamn utan detta får man skaffa hos en domänleverantör som t.ex. 

One.com

Loopia.se

Guide: Lägg till domän i din webshop