Att tänka på när du ska lansera din butik

Allting är klart och butiken är redo att aktiveras.

Att tänka på innan du aktiverar din butik

Kul att du är redo att aktivera din butik! Men innan du gör det, dubbelkolla så du inte missat att ta bort någon av standardtexterna som finns inlagda i temat. Du bör också göra några testköp och se så att dina betalningsmetoder är aktiva samt att frakten fungerar som den ska.

Vi går igenom allt du behöver tänka på i den här artikeln, steg för steg.

Man kan inte lägga in sin egna domän så länge butiken är i demoläge. Domänen är det sista man lägger till i butiken efter att man har aktiverat den och gjort den synlig utåt. 

Ta bort standardtexter i temat

Som default finns det vissa informationstexter i temat och dessa måste redigeras eller tas bort. Exempelvis finns det en text i sidhuvudet: "Fri frakt! Redigera denna text under Innehåll > Sidhuvud.". Det finns även liknande texter på startsidan, på artikelsidan, sidfoten och i kassan. 

Gå till tema under Utseende -> Teman -> välj tema, redigera. 

Sidhuvud

Innehåll -> Sidhuvud -> Anpassat innehåll i den översta raden -> Eget innehåll

Startsidan

Innehåll -> Startsida -> Blocken till höger. 

Artikelsidan

Innehåll -> Artikelsida -> Unique selling points
Innehåll -> Artikelsida -> Friskrivning

Längst ner på artikelsidan finns även olika block. I blocket för "Egen HTML" ligger text som vi lagt in. Klicka på blocket för att redigera det eller ta bort det. Detta visas alltså längst ner på sidan när man går in på en artikel.

Sidfot

Innehåll -> Sidfot -> Eget innehåll. Exempelvis blocket "Klicka här för att redigera".

Kassan

Innehåll -> Kassa -> Unique Sellings Points
Innehåll -> Kassa -> Friskrivning

Kontrollera betalningsmetoderna

Gå till Inställningar -> Betalningsmetoder

Har du ansökt om Klarna Checkout? Kolla så den är aktiv innan du lanserar din butik. Klarna Checkout heter "Faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning" hos oss. Klicka på betalningsmetoden för att komma åt inställningarna. Bocka i att den ska vara aktiv.

Se också till att plocka bort Klarna DEMO och den vanliga fakturan som är inlagd från start. Klarna DEMO är ingen riktig betalmetod. Den vanliga fakturan behövs inte om du använder dig av Klarna Checkout. Klicka på papperskorgen till höger för att ta bort en betalmetod.

Kontrollera leveransmetoderna

Gå till Inställningar -> Frakt och leverans.

Skapa de leveransmetoder ni behöver genom att följa guiden på manualsidan som heter "Frakt och leverans".

Ett tips för att se till vilka länder butiken levererar till är att se i översikten på leveransmetoderna i kolumnen "Gäller i". 

leveransmetoder

Villkor och info

Gå till Egna sidor -> Villkor och info

Se till att sidan inte är dold.

Du är skyldig enligt lag att upplysa dina kunder om varför du samlar in deras uppgifter. Se till att ha en sida där du är tydlig med hur dina kunders uppgifter behandlas, att de har rätt att veta vilka slags uppgifter du har, att de kan komma att få utskick av dig etc.

Om du har regler för returer, skriv det här. Skriv allt som en kund kan tänkas behöva veta när de handlar i din butik. Nämn gärna att allt sker i enlighet med GDPR. 

Du kan läsa mer om hantering av personuppgifter på vår manualsida om GDPR.

Gör testköp i butiken

För att se så att allt funkar med fraktavgifter osv. så bör man göra några testköp. Lägg till en betalmetod som inte drar några pengar, exempelvis "Förskottsbetalning". Sedan gör man några testköp och se hur kassan ser ut och så att det är rätt information i orderbekräftelsen.

Om allt ser bra ut kan ni sedan makulera testbeställningarna och glöm inte att ta bort eller dölja betalmetoden när ni är klara. 

Aktivera din butik

Är allt klart? Toppen, dags att aktivera!

Klicka på ditt inloggningsnamn i övre högra hörnet och välj "Mitt abonnemang":

Välj abonnemang samt eventuella tilläggstjänster.

Man bör köpa tilläggstjänsten SSL (SSL står för Secure Sockets Layer)  och innebär att känsliga kunduppgifter som lösenord och betalkortsinformation krypteras i hela butiken. Om man inte har SSL kan vissa webbläsare, bl.a. Google Chrome visa en varning för besökarna att sidan inte är säker. 

Gå sedan vidare och välj betalsätt. Betalar man med kort aktiveras butiken direkt och ni kan sedan skriva ut ett fakturaunderlag efter genomförd betalning.

Vid betalning via faktura kommer det ta två till tre bankdagar innan butiken aktiveras samt att det tillkommer en expeditionsavgift på 50 kr. 

Koppla domän till butiken

När butiken är betald och aktiverad kopplar man domänen till butiken.

Det är ingen idé att koppla domänen innan allt är klart. Detta är det sista steget man ska göra när butiken är klar att lanseras. 

Gå först till Inställningar -> Generellt -> Dölj butik och se till att denna kryssrutan inte är ikryssad. 

Logga sedan in hos din domänleverantör/webbhotell och gör en ompekning av din domän. Man kan peka domänen på två olika sätt:

  • CNAME - Peka domänen mot domänen shop.textalk.se
  • A-pekare (A-record) - Peka domänen mot IP-adress: 192.121.104.141.

Behöver ni hjälp med att göra denna ompekning måste ni kontakta supporten hos er domänleverantör/webbhotell. Vi kan inte hjälpa till med detta tyvärr. 

Tänk på att peka om domänen både med www och utan www.
Exempelvis abicart.se och www.abicart.se.

När allt är ompekat går ni till butiken och Inställningar -> Domäner och SEO -> fliken "Domäner". 

Klicka på "Nytt domännamn" och ange ert domännamn. Klicka på "Lägg till domän". 

Om ni har pekat om flera domäner, exempelvis med och utan www lägger ni till den andra domänen i rutan precis under den redan inlagda domänen och klickar sedan på knappen "Lägg till". 

Om man har flera språk i butiken och vill koppla olika domäner till dessa går det bra. Peka i så fall om alla domänerna via CNAME eller A-pekare ovan och via knappen "Nytt domän" lägger ni in era domäner, exempelvis www.abicart.se, www.abicart.com osv. 

Gå sedan till fliken "URL-inställningar".

Här visas ett block för varje aktivt språk som finns i butiken. Det vanligaste är att man svenska språket överst och här finns några inställningar som måste göras. 

Domännamn

I listan visas de domäner som är inlagda under fliken "Domäner". Välj domänen.

Språkprefix

Om man endast har ett språk behöver man inte använda något språkprefix. Vi rekommenderar att man tömmer innehållet i detta fält. 

Om man har flera språk och använder samma domän till dessa måste man använda språkprefix. Vi rekommenderar då att man inte har något språkprefix på basspråket men på resterande språk måste man ange något, exempelvis "en" för engelska. 

Suffix

Detta fält är helt estetiskt och har ingen teknisk betydelse. Vissa vill använda ett prefix men många vill ha en så kort adress till butikens sidor som möjligt och då behöver man inte använda detta. Vi rekommenderar att man tömmer innehållet i detta fält. 

Om man har flera språk i butiken och vill koppla olika domäner till dessa går det bra. Peka i så fall om alla domänerna via CNAME eller A-pekare ovan och via knappen "Nytt domän" lägger ni in era domäner, exempelvis www.abicart.se, www.abicart.com osv. 

Att tänka på efter att du aktiverat butiken

Din butik är aktiv!

Nu kan du börja tänka på att sökmotoroptimera butiken. Kolla gärna igenom våra tips på manualsidan "SEO-optimera i Abicart".