Bilder

Bilder hjälper dig att få besökarnas uppmärksamhet, öka användarupplevelsen, hjälpa SEO och hålla dina besökare engagerade. Men med en långsam bildladdningstid förstår vi att säljupplevelsen påverkas negativt. 


I Google Core Web Vitals finns det specifika faktorer som de anser vara viktiga för en webbsidas övergripande användarupplevelse. Hur sidan hanterar bilder är en av deras parametrar.

Hur fungerar det?


Den här uppdateringen ändrar inte hur du lägger till bilderna, utan hur vi levererar dem till de olika webbläsarna. Du kan ladda upp bilderna i GIF, PNG och JPEG som vanligt.


Den nya uppdateringen kommer att tvinga webbplatsen att välja dessa bilder och automatiskt upptäcka formatet som stöds av din webbläsare. Baserat på det kommer den att begära bästa möjliga bildformat för den specifika webbläsaren.


Till exempel om bilden är i JPEG-format och besökaren använder Chrome (webbläsare). Då kommer temat att söka efter det bästa formatet som passar Chrome-webbläsaren (WebP eller AVIF). Vi kommer sedan att konvertera JPEG till WebP eller AVIF automatiskt för bästa resultat.

 

Alla webbläsare stöder inte WebP och AVIF, så vi har inte lagt till ett alternativ för att ladda upp dem i admin. Om webbläsaren inte stöder dem kommer den att falla tillbaka till sitt normala format.

Hur påverkar det Core Web Vitals?


  1. Nästa generations bildformat förbättrar laddningshastigheten för bilderna. Så det är den första och främsta förändringen som du kommer att märka när du testar din webbplats.
  2. Vi har ändrat hur vi laddar bildspel och andra block. Så det bidrar till en effektiv laddning av bilder.

OBS: Om du använder Shimmercats-implementering i din butik kommer det inte att använda vårt nya sätt att leverera bilder. Om du fortfarande överväger att använda det är det viktigt att se till att de levererar dem enligt Google Web Core Vitals.