Google: Enhanced Ecommerce för Google Analytics

Utökad integration mot Google Analytics

Vad är Enhanced Ecommerce för Google Analytics?

Enhanced Ecommerce för Google Analytics skickar mer data för att hjälpa dig som e-handlare att analysera mönster och förbättra konvertering och hjälpa dina kunder få en så bra upplevelse som möjligt. Mer information om Enhanced Ecommerce finns hos Google här >>

Vad behöver man göra för att komma igång?

Innan ni sätter ingång med funktionen i temat så måste du aktivera plugin'en i Google Analytics. Du kan fortsätta använda samma tracking-kod eller sätta upp en helt ny.
För att aktivera plugin-funktionen följer man dessa steg i Googles administration. . Ni kan hoppa över steg 7 i guiden för kassan i Abicart har endast ett steg.

Aktivera funktionen i temat

När ni har gjort inställningarna på ert Google konto så behöver ni lägga in aktivera funktionen i temat. 

Gå till Utseende -> Teman -> välj tema, redigera -> Tillägg -> Google. 

Här finns en inställning som heter "Analytics Enhanced Ecommerce", aktivera genom att klicka på-knappen.

Om ni skapade ett nytt UA-id för Enhanced Ecommerce så måste ni byta ut det gamla och lägga in det nya under Utseende -> Teman -> välj tema, redigera -> Tillägg -> Google -> Google Analytics. 

Vilken data skickas?

  • Pageview på varje sida
  • När en användare tittar på en produktsida.
  • Notera att produkter nu alltid kommer identifieras med produktnummer (fd artikelnummer).
  • När en användare lägger en produkt i varukorgen.
  • När en produkt tas bort från varukorgen.
  • När en användare anländer till kassan.
  • När ett köp genomförs.
Google hanterar och räknar ut saker med detta så som vilka varukorgar som är överblivna och sådan information. 

Begränsningar

Det finns vissa begränsningar i nuläget och det är följande.

Ingen impressions data.

Vi skickar ingen information om en produkt endast blir sedd av användaren i en lista eller liknande.

Ingen produktklick data

Vi skickar inte när produkter klickas på, men eftersom vi skickar visning av produktsidan så får man mycket av vinsten.

Ingen promotions data

Eftersom man idag inte kan tagga interna annonser så kan vi inte tracka den via Analytics.

Inga betal- eller leveransmetoder.

På grund av inkompabiliteter mellan Abicarts system och Google Analytics så kan vi inte skicka med betal- eller leveransinformtion till Google Analytics.