Google Shopping

Feed för Google Shopping och Facebook Catalogue.

Vad är Google Shopping?

Google Shopping fungerar ungefär som AdWords men till skillnad från AdWords textannonser visas både bild, pris och produktdetaljer i sökresultatet, vilket gör det lättare för besökaren att jämföra produkter innan köp.

Google Shopping fungerar endast i abonnemangen Webshop Plus och Webshop Pro.

Så här ser Google Shopping ut i sökresultatet:

Att tänka på när det gäller Google Shopping:

  • Google Shopping ingår i alla abonnemang utan extra kostnad.
  • Du behöver ha SSL-certifikat (https://) i din butik för att kunna använda Google Shopping.
  • Du behöver ett Adwords-konto för att kunna skapa en Google Shopping-kampanj. Läs mer om detta längre ner i den här artikeln.
  • Dina produkter måste ha produktnummer för att kunna visas.
  • Det är endast huvudprodukten som kommer med i filen - inte kundens val.

Du behöver sätta en kategori på dina produkter för att de ska dyka upp i prisfilen (läs mer om taxonomi längre ner).

Prisfil/Feed

När du köpt kopplingen till Google Shopping dyker den upp under Inställningar -> Externa kopplingar -> Produktflöden (eller Google Shopping).

Varje språk och valuta får en egen prisfil (feed):

feeds-1

Google Taxonomi

För att en produkt ska komma med i filen behöver den ha en Google-kategori (taxonomi).  Kategorin kan sättas både på en produktgrupp och på enskilda produkter.

Ange taxanomi på en produkt

Gå till Produkter -> välj en produkt, redigera -> i boxen "Kategorisering" till höger finns Google Taxonomi.

Så här sätter du kategori på dina produktgrupper

Gå till Produkter -> Produktgrupper -> välj produktgrupp, redigera -> under Generellt finns Google Taxonomi.
Skriv in exempelvis "kläder" i sökfältet och välj den kategori som passar bäst. Du kan också sätta en kategori på en hel produktgrupp/undergrupp och välja att produkterna som ligger i den gruppen ska ärva kategorin (då slipper du gå in på varje enskild produkt):



Man kan inte skapa egna Google-kategorier utan allt hämtas från Google. Man måste alltså välja någon av de som finns.

Verifiera din butik

Du kan verifiera din butik på två sätt. Genom Search Console eller genom Metataggar. Nedan ser du hur du går tillväga. 

Verifiera din butik via Search Console

Fyll i information om din butik och verifiera din url så Google förstår att det är du som äger den. Annars kommer dina produkter inte att synas.

About your business -> Här fyller du i information om din butik:

Website -> Här verifierar du din butik:

Välj "Alternative methods":

...och bocka i "HTML tag":

Kopiera koden från Merchant Center och klistra in den i ditt tema (i Textalk admin).

Det är endast koden efter content (det som står inom citationstecknen) som ska klistras in i ditt butikstema. Om hela koden kommer med tar du bort allt utom det som står inom de sista citationstecknen:

 

Du lägger in koden här:

Utseende -> Teman -> välj ett tema, redigera -> Tillägg -> Google -> Google Search Console

När du klistrat in koden i ditt tema tar det ca 12 timmar innan Google kan läsa av den. Vänta 12 timmar och gå sedan tillbaka till Google Merchant Center. Klicka på "verify & claim" för att verifiera att det är du som äger sajten:

Verifiera via Metataggar

Om du redan har en kod inlagd i Google Search Console-fältet sedan tidigare kan du istället lägga in koden från Merchant Center i "Metataggar". 

Du lägger in koden här:

Utseende -> Teman -> välj ett tema, redigera -> Tillägg -> Metataggar

Lägg in hela koden från Merchant Center:

När du klistrat in koden i ditt tema tar det ca 12 timmar innan Google kan läsa av den. Vänta 12 timmar och gå sedan tillbaka till Google Merchant Center. Klicka på "verify & claim" för att verifiera att det är du som äger sajten:

Registrera en produkt-feed i Merchant Center

Nu är det dags att ladda upp produkterna i Merchant Center.
Logga in i Google Merchant Center och klicka sedan på "Products" och "Feeds".


Klicka sedan på den blå plusknappen.

Man kommer då till "Basic information".

  1. Välj det land du vill rikta din försäljning mot. I detta exempel har vi valt Sverige. 
  2. Välj språk som produktinformationen ska visas på. 

Klicka sedan på "Continue". 

Ange ett namn på filen och i detta exempel har vi angivit "Mina artiklar".
Kryssa sedan i "Scheduled fetch" och klicka sedan på "Continue".

  1. Ange namn på feeden och man kan ange vad som helst, i detta exempel anger vi pricefile.php. Har man flera olika feeds kan man döpa dem till pricefile1.php, pricefile2.php, pricefile3.php osv.
  2. Ange hur ofta Google ska uppdatera filen. Man kan välja mellan dagligen, en gång i veckan eller en gång i månaden. I detta exempel har vi valt att uppdatera filen varje dag.
  3. Ange vilken tid filen ska hämtas. I detta exempel har vi valt kl 08.00. 
  4. Ange tidzon. I detta exempel har vi valt svensk tid, GMT+1.
  5. Klistra in adressen (URL'en) till feeden. Ni hittar den i butiken under Inställningar -> Externa kopplingar -> Google Shopping. Se bild. 

 

Klicka sedan på "Continue".

Nu är allt klar och feeden vi skapade visas nu under Products -> Feeds i Merchant Center. 

Sedan är det bara att ha tålamod och vänta då det kan ta upp till tre arbetsdagar innan feeden kommer bli godkänd och aktiveras av Google.

Länka Merchant Center och AdWords

För att kunna skapa kampanjer behöver du länka ihop ditt Merchant Center-konto med ditt AdWords-konto. Om du inte har ett AdWordskonto kan du skapa ett här

Så här kopplar du ihop Merchant Center med AdWords:

I övre högra hörnet i Google Merchant Center finns tre prickar. Klicka på dessa och välj "Account linking":

Klicka på "Link account" under "Your AdWords account":

Nu har du länkat samman Merchant Center med AdWords och är redo att skapa en kampanj!

Skapa en kampanj 

Du kan skapa en kampanj både i Merchant Center och i Adwords. Är det första gången du skapar en kampanj kan du göra detta i Merchant Center.

När du länkat samman Merchant Center och Adwords klickar du på "Create shopping campaign":

Döp din kampanj och välj samma land som du gjorde när du laddade upp din prisfil. Om kampanjen vänder sig till svenska kunder väljer du Sverige.
Skriv in din budget och klicka på "Create".

Nu kan du se din kampanj i ditt AdWords-konto.

Glöm inte att fylla i dina faktureringsuppgifter i AdWords. Klicka på kugghjulet i övre högra hörnet i ditt AdWords-konto och välj "Billing and payments":