Klarna checkout V3

Ta betalt med Klarna checkout V3 i din webshop. Här hittar du information om hur du ansöker och kommer igång med betalmetoden.

Vad är Klarna Checkout V3?

Klarna Checkout V3 är en så kallad Checkout-lösning som inkluderar flera betalsätt: faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning.

Din kund väljer enkelt mellan olika betalsätt i kassan. Du slipper skicka ut fakturor och hålla reda på inbetalningar. Dessutom tar Klarna hela kredit- och bedrägeririsken. Det innebär att du alltid får betalt - vad som än händer.

Hur ansöker man om Klarna V3?

För att kunna ansöka om Klarna checkout V3 är det ett krav från vårat håll att butiken har en egen domän, man ska alltså inte ansöka med den autogenererade domän man får vid skapandet av demobutik hos oss.


När butiken uppfyller detta krav så kan man gå vidare till själva ansökan om Klarna V3. Denna görs i ett antal steg.

Steg 1

Man inleder ansökningen om betalmetoden från ett formulär under fliken Dashboard i admin. Där fyller man i företagsinformation och ägaruppgifter till webshopen. 

Steg 2

Efter du gjort steg 1 kommer ett KYC-formulär (Know Your Customer) komma upp i samma ruta i admin där man startade ansökan, där man behöver uppge kompletterande uppgifter för att slutföra avtalet. Om det är några uppgifter som saknas ifrån det inledande formuläret kommer även dessa att behöva fyllas i. 

Du kommer också behöva uppge bankuppgifter som behövs vid utbetalningar, detta gör du också i vårat admin under Dashboard i samband med AML-formuläret.

Steg 3

När Klarna gått igenom ansökningen och denna godkänns (Bör ta ungefär ett dygn) så kommer betalmetoden att automatiskt läggas till i butiken, du hittar inställningar för Klarna V3 under Inställningar>Betalmetod. Det man behöver göra för att komma vidare är att lägga en order med Klarna V3 som betalmetod och sätta denna order som betald i beställningslistan i webshopen. Efter du lagt testordern bör du inaktivera Klarna V3 och aktivera betalmetoden på nytt ner steg 4 är slutfört.

Betalmetoden behöver aktiveras för att den ska bli synlig ute i butiken. Detta gör man under Inställningar -> Betalmetoder -> Klarna Checkout V3.

 

Steg 4

Ungefär ett dygn efter att testbeställningen har satts som betald så kommer Klarna att ha accepterat ansökan, detta kommer även upp en notis om detta i admin. Eran butik kan nu ta betalt med Klarna V3 som betalmetod!

Vad kostar det att använda sig av Klarna V3?

Det tillkommer inga fasta månadskostnader eller startavgifter med Klarna checkout V3, utan det är enbart en transaktionsavgift per order som genomförs med betalmetoden. Denna transaktionsavgift avgörs av vilket abonnemang du har hos oss. Kostnaden för respektive abonnemang är: 

  • Go: 2.79 % + 3.50 SEK
  • Plus: 2.59 % + 3.50 SEK
  • Pro: 2.39 % + 3.50 SEK

Hantera beställningar med Klarna V3

Varje gång du får in en order via Klarna Checkout behöver du aktivera beställningen när du skickar iväg den till kund. Gå in på beställningen, i boxen "Utför åtgärder", se till att kryssrutan "Debitera (Klarna Checkout V3)" är markerad och klicka sedan på knappen "Utför valda åtgärder". 

När detta görs så aktiveras ordern hos Klarna och de skickar ut faktura till kunden. 

Man kan även aktivera ordern i orderlistan. Då klickar man på ikonen med en blixt längst ut till höger.

Makulera en Klarna Checkout V3-order

Om en kund har ångrat sig och man vill häva hela köpet kan man makulera ordern. Gå till "Beställningar", klicka in er på den aktuella ordern och klicka sedan på makulerings-knappen uppe i höger hörn. Då kommer ordern makuleras i butiken och det skickas även en signal till Klarna som makulerar ordern där också. 

Det går inte att delmakulera en order från webshopen utan detta får man göra i Klarnas portal. Har man Plus- eller Pro-abonnemanget är det möjligt att redigera ordersumman i webshopens beställningslista. 

Klarna V3 i flerbutiksbutikssystemet

Om man vill använda sig av Klarna checkout V3 i en eller flera butiker i ett flerbutikssystem så behöver ansökningen göras på underbutiken, inte på toppnivån av butikssystemet. För att kunna göra detta behöver inställningen "Egna betalningsmetoder ställs in för varje butik" vara aktiverad. Inställningen finns under Butikssystem -> Inställningar. 

flerbutikklarna