Övergivna varukorgar

Hantera kunder som inte slutfört köp i kassan.

Vad är en övergiven varukorg?

En övergiven varukorg är en beställning som har påbörjats genom att kunden har lagt produkter i varukorgen och sedan gått till kassan men som inte har slutfört ordern.

För att en order ska räknas som en övergiven varukorg måste kunden ha angivit sin e-postadress i kassan samt att beställningen har varit orörd i minst 15 minuter.

Hur fungerar funktionen?

Under Beställningar -> Övergivna varukorgar (Abandoned carts) visas en lista på övergivna varukorgar. I nuläget kan man filtrerar på fyra olika sätt:

  • idag
  • aktuell vecka
  • aktuell månad
  • förra månaden

I nuläget kan man endast se denna informationen och man kan inte kontakta köparen direkt via detta gränssnitt. Vill man kontakta kunden får man kopiera e-postadressen och sedan använda sin vanliga e-postklient för detta.

Vad kan man se för information?

I nuläget kan man se kundens e-post, vilka produkter dom hade i varukorgen samt vilket datum produkterna lades i varukorgen.

Observera att dessa beställningar kanske inte längre kan köpas som visas i listan, det finns ingen garanti för att vagnens innehåll fortfarande är tillgängligt.