Postnord Skicka Direkt - Postnord TA

Postnord Skicka Direkt finns som integration under Inställningar >> Externa kopplingar >> Postnord TA.

 

Integration till Postnord TA är tillgängligt i Abicart Pro.


Checklista innan integrationen påbörjas:

  • Du behöver ange vikt på alla produkter i Abicart. Vi kan inte exportera produkter utan vikt.
  • Butiksinformation:

Fyll i adress och företagsinformation under Inställningar >> Butiksinformation.

Anledning: Vi kan inte hämta Postnords mallar utan måste istället skapa egna mallar via informationen på denna sidan. Orsaken är att man kan inte hämta Postnords mallar via deras API då de tillhör Skicka Direkt-portalen och kan inte nås externt.


Information som krävs för att ställa in integrationen:

  • Kontonummer:

Skapa ett konto på https://www.postnord.se/ och kopiera ditt kontonummer (kundnummer).

  • API-nycklar:

Med kundnumret, skapa ett konto på https://developer.postnord.com/. När du är inloggad på Postnord-utvecklarkontot, gå till Min profil >> Appar och kopiera API-nycklarna.

  • API-nyckel
  • EORI-nummer

Detta är obligatoriskt om du planerar att använda tulldeklaration deklarationer.

Lägg till denna information på inställningssidan för Postnord Integration.

 

Kombination att använda för olika förhållanden:

När du har lagt in alla uppgifter kan du styra fraktinställningarna under Inställningar >> Frakt >> välj leveransmetod >> Redigera >> Exportera komplett beställning: (Placerad / Betald / Manuell)

  • Exportera försändelser individuellt: (manuellt, detta inkluderar inte att markera beställningen som "skickad")
  • Exportera försändelser/beställningar efter ordern är markerad som ”skickad”.
  • Markera den exporterade beställningen som skickad:

  • Manuell aktivering under beställningssida: (Obs! Detta fungerar endast innan försändelsen är markerad som "skickad")

Fördelar:

  1. Postnord stöder export av flera försändelser. Du kan ställa in integrationen på så sätt att du kan exportera flera försändelser från samma order till Postnord automatiskt eller manuellt.
  2. Om avsnittet "Tulldeklaration" i våra Postnord-inställningar är inställda för CN22 eller CN23, kommer vi att exportera tulldata till Postnord. Vi kommer att exportera den information Postnord behöver för att hantera tulldeklaration. Oavsett plats.
  3. I flerbutikssystem används den specifika information från respektive underbutik som etiketter på beställningarna i Postnord.

Saker att komma ihåg:

  1. Man kan inte använda Unifaun + Postnord samtidigt utan man måste använda en av dessa integrationer. Om man vill använda båda kan de aktivera manuell aktivering under Inställningar >> Frakt >> Redigera fraktsätt >> Postnord-inställningar.
  2. Vi interagerar inte med fraktavgifter överhuvudtaget. Postnords uppskattning är inget vi kan påverka.
  3. Om du har markerat beställningen som "skickad" är det enda sättet att exportera beställningen att använda kombination 3.
  4. När en order är exporterad, går det inte att ta bort den från Postnord, det går inte heller att redigera den.
  5. Använd inte både "Exportera försändelse" och "Exportera beställning" såvida du inte använder "Manuell aktivering". .