Redigera beställningar

Orderredigering. Redigera kundinformation och/eller produkter på en lagd order.

Vad är orderredigering?

Detta är en funktion för att ändra i en lagd beställning om du får exempelvis en retur eller om en kund vill plocka bort/lägga till något.

Orderredigering finns endast i abonnemangen Webshop Plus och Webshop Pro.

Vad kan man ändra?

Man kan lägga till och ta bort produkter, redigera kundinformation, justera momsinställningar, ändra fraktavgift och byta leveransmetod. Partners och provisionsinställningar kan ej ändras. 

I Klarna Checkout Global (även kallad Klarna Checkout v3) får man endast ändra kundinformationen i Klarna Online. Fältet med kundinformation är därför låst på alla dessa beställningar.

Att tänka på

Om en order är betald med egna betalmetoder så som "egen faktura", förskottsbetalning, postförskott eller liknande så kan man lägga till och ta bort produkter på ordern utan problem. 

Om en order är betald via tredje part, exempelvis Klarna, Svea, Payson, Nets eller liknande kan man endast redigera beställningen så att ordervärdet minskar jämfört med det ursprungliga köpbeloppet.

Anledningen är att i de flesta fall görs det en kreditupplysning på köparen och då gäller endast den för det ursprungliga köpbeloppet. 

I vissa fall kan man lägga till produkter på ordern så att ordervärdet ökar men då kan man endast göra detta i betalföretagets administration. Vi får inte göra dessa ändringar från vår plattform. 

E-postadress och leveransadress kan inte ändras om kunden använt Klarna Checkout. Detta beror på att Klarna hämtar leveransadressen från folkbokföringen. 

Hur redigerar jag en beställning?

Gå till Beställningar -> Klicka på beställningsnumret.

I varje box, "Information om beställda produkter", "Beställning", "Kunduppgifter", "Butikens noteringar" och "Leverans" finns en ikon, en penna i högra hörnet. Klicka på den för att redigera innehållet i respektive box.

Nedan visas några redigeringsexempel

Ändra fraktavgiften

Klicka först på redigeringsikonen uppe i högra hörnet i boxen "Information om beställda produkter".

orderredigering-01

Då kommer det visas två nya ikoner till höger om fraktavgiften. Klicka på pennan för att redigera avgiften och på soptunnan för att ta bort avgiften helt. 

orderredigering-02

Ändra lagerantal

Ändrar man "Antal" eller "Pris/st." räknas beloppet om automatiskt. Den ursprungliga summan kommer alltid att visas under:

Man kan även lägga till produkter, fraktavgift och betalningsavgift via knapparna underprodukterna på ordern.

Skicka en ny orderbekräftelse

När du redigerat ordern kan du skicka orderbekräftelsen på nytt till kunden. Klicka på Länken "Skicka om orderbekräftelse via e-post" längst ner i beställningen:

Orderredigering och Klarna

Om man redigerar ordern innan man har aktiverat ordern (markerat den som betald) så kan man skicka över ändringarna till Klarna via knappen "Skicka ändringarna till Klarna". Om du redigerar ordern efter att order har aktiverats går det inte att skicka över ändringarna till Klarna. Du behöver då logga in i Klarna Online och redigera ordern där.

OBS! I vissa fall får inte vi (Textalk) ändra på ordern i Klarna via vår integration. Finns inte denna knappen "Skicka ändringarna till Klarna" får vi inte ändra på ordern via integrationen utan ni får då själva logga in i Klarna Online och redigera ordern där också. 

Orderredigering och Specter

Lagersaldo ändras automatiskt i Abicart när du redigerar en order. Om du använder ett affärssystem som exempelvis Specter kommer lagersaldot inte att synkas över dit. Du behöver ändra detta manuellt i Specter.