Registrering för B2B och företagskunder

Här går vi igenom hur kunder kan registrera sig i din webshop för att få tillgång till ett specifik urval i sortimentet eller andra prislistor än de som är synliga för icke-inloggade kunder.

 

I vårt registreringsformulär fyller kunder enbart i Email och användarnamn. Med enbart den informationen så kan det vara svårt som butiksägare att avgöra om detta är en kund som ska ha tillgång till sortimentet, det behövs troligen mer information som t.ex. Organisationsnummer, företagsnamn osv. 

Det man kan göra är att antingen använda vårt kontaktformulär.


Kontaktformulär


Under fliken Egna sidor i administrationen hittar man inställningarna för kontaktformuläret. Det går inte att redigera fälten som finns i formuläret men det går att lägga till en egen text där man kan förmedla den informationen som man behöver från kunderna för att sätta upp ett kundkonto åt dem. 

Först behöver man slå av möjligheten för kunder att själva skapa ett inlogg, detta gör man genom att gå till Kunder>Kundinställningar. Markera där att "Nya kundkonton kan enbart skapas av en administratör".

Informationen som kunden fyller i skickas till mailadressen som ni angett under “E-post kontakt” under Inställningar>E-post. Kunderna lägger man sedan till genom att gå till Kunder>Kundregister>Tryck på "ny kund" uppe i högra hörnet och lägg in uppgifterna som kunden uppgivit!

 

Kontaktformulär B2b

Man kan sedan lägga in en länk till Kontaktformuläret i webshopens menyrad så att det blir enkelt för kunderna att hitta till formuläret. 

 

Här hittar ni information om hur man lägger till en egen sida i menyn