Vad är sökmotoroptimering?

Optimera din butik för sökmotorerna

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att din sida ska hamna på en så bra plats som möjligt i sökmotorer, exempelvis Google. I den här artikeln tar vi upp några av de grundläggande saker du kan göra för att komma igång med sökmotoroptimering. Ha gärna det i åtanke - komma igång. Det finns inget som garanterar att du kommer rankas högt för att du gör de här sakerna, men det är en väldigt bra grund.

Sökmotoroptimering är något du behöver jobba med hela tiden. Se därför till att med jämna mellanrum skapa nytt innehåll på din sida för att hålla den levande. 

Börja med att fundera på vilka sökord folk kan tänkas skriva in för att hamna hos just dig. När du sedan skriver dina texter använder du dig av de här orden. Men skriv för dina kunder, inte för sökmotorerna.

Kom igång med SEO

Man bör först göra några grundläggande inställningar i butiken för att ange titel på startsidan samt en generell beskrivning.  

Vad är "META Title"?

En "meta title" (även kallad "title tag") är ett element som finns överst på alla sidor och som definierar sidans titeln. Den används av webbläsare genom att visa titeln i webbläsarens flik och sökmotorer visar titeln vid sökresultatet.

Gå till Inställningar -> Domäner och SEO. 

De två översta blocken, "Artikelsidor" och "Artikelgruppssidor" är till för att man kan välja hur titlar ska presenteras.  Vissa vill ha med butikens namn i titeln och andra inte så det finns några olika sätt att välja på här. 

I blocket "Startsida" ska vi ange butikens namn samt en "META beskrivning". 

Title-tag

Ange butikens namn samt gärna en liten mer beskrivande text om er butik. Om vi tar Textalk som exempel så har vi valt att ange vår title-tag så här: "Textalk, experter på e-handelslösningar och publiceringsverktyg". En kort beskrivande titel. 

META-beskrivning

Ange en kort beskrivande text om butiken och vad ni säljer samt vilka målgrupper/områden ni inriktar er mot. Man ska inte bara lägga in massa olika ord utan det ska vara en kortare beskrivning om er verksamhet. Denna text visas under sökresultatet i sökmotorerna och ska informera vad man förväntas komma till om man klickar på söklänken.

Denna text används sedan som standardtext på alla sidor i butiken. Om man vill kan man ange en annan text på varje artikel, artikelgrupp och egna sidor om så önskas. Detta gör man under fliken "Sökmotoroptimering" i den avdelning man är inne och redigerar butiken i. 

Varför finns det inget fält för META Keywords (nyckelord)

De stora sökmotorerna använder inte längre detta fält utan dom analyserar istället varje sida och läser av titel, filnamn, rubriker samt textinnehåll och sedan skapar dom automatiska sökord baserat på hela sidans innehåll. Det är därför mycket viktigt att man har bra och relevanta titlar, rubriker och artikelbeskrivningar för att rankas högt. 

Artikelnamn

Artikelnamnet är mycket viktigt och man bör tänka till hur man namnger sina produkter. Det är även artikelnamnet som sätts som "titel" per automatik.

Om du säljer exempelvis kläder och klänningar är ordet "klänningar" svårt att konkurrera på. Använd dig av ord som du vet att folk kan tänkas söka på. "Klänning" är alldeles för brett.

Ska du sälja en röd vintageklänning från 50-talet, lägg in det som artikelnamn:

Röd Dior vintageklänning från 50-talet storlek 38

Eller om du säljer vattenflaskor gjorda i giftfri plast. Döp inte artikeln till "vattenflaska". Skriv vad det är för typ av flaska:

Eva Solo vattenflaska 0,5 l i BPA-fri plast

Använd relevanta sökord i all text som du skriver på sidan. Självklart ska du inte spamma loss och skriva osammanhängande meningar. Google är inte dumma - och det är troligtvis Google du vill synas på.

Rubriker (H1, H2, H3 osv.)

Huvudrubriken på en sida kallas H1. En H1:a ligger oftast högt upp på sidan och man ska endast ha en H1 per sida. Har man flera underrubriker anger man dessa som H2, H3 osv.

Rubriken kan vara en mening där du beskriver innehållet på sidan. Använd relevanta sökord. Är du ute efter att vara billigast? Kanske kan du få in ordet "billig" på ett bra sätt i rubriken. Säljer du egentillverkade träskor? Skriv det i rubriken. Och självklart också i artikelbeskrivningen.

Snåla inte med information. Speciellt inte om du säljer något som du vet att du är ensam om. Och även om du inte är ensam om det - varför ska man köpa av just dig? Är det för att du är billigast? Bäst? Mest unik? Berätta.

På artikelsidor och kategorisidor anges H1-rubriken automatiskt och det är artikelnamnet och artikelgruppens namn som sätt för bästa resultat. Man kan inte ändra H1'orna på artikelsidorna men på artikelgruppssidorna kan man aktivera "anpassat utseende" och på så sätt ange en egen H1 om man vill det.

På startsidan och egna sidor behöver man själv ange en H1-rubrik. 

Skapa en H1-rubrik på startsidan

Gå till Utseende -> Teman -> välj det aktiva temat, redigera -> Innehåll -> Startsida. 

Lägg till ett nytt block, "Egen HTML".

Här anger vi en rubrik, exempelvis "Välkommen till Textalk Webshop".

Markera sedan texten och i verktygsfältet ovanför textrutan finns en lista längst upp till vänster som heter "Paragraph". I den listan väljer vi "Heading 1". Då kommer rubriken bli en H1.

Skapa en H1-rubrik på egna sidor

Gå till "Egna sidor" -> Skapa en ny sida.

Lägg till ett nytt skyltfönster, "Valfri text/bild".

Här anger vi en rubrik, exempelvis "Om Textalk Webshop".

Markera sedan texten och i verktygsfältet ovanför textrutan finns en lista till vänster som heter "Brödtext". I den listan väljer vi "Rubrik 1". Då kommer rubriken bli en H1.

 

Storytelling

Alla har en historia. Berätta gärna om varför du valt att starta upp din butik (och använd relevanta sökord som du vet att man kan tänkas söka på för att hitta dig). 

Det är vanligt att man letar efter en Om oss-sida för att få veta mer om historien bakom butiken. Såvida du inte har ett välkänt varumärke är en Om oss-sida där du berättar lite om dig själv och din verksamhet ett måste. Det visar att du är seriös och skapar förtroende. Om du bara visar produkter säger du inte särskilt mycket om dig själv. 

Du kanske säljer något som är handgjort och fullständigt unikt. Berätta varför du brinner för just detta och dela med dig av din historia. Kanske är det detta som gör att någon väljer just dig istället för en konkurrent.

Här är några saker du kan ha i åtanke när du skriver en Om oss-sida:

  • Vem är jag/vilka är vi?
  • Varför ska man välja min butik framför en annan?
  • Vad är det jag gör?
  • När började jag?
  • Hur går jag tillväga?