Swedbank Pay Checkout

Här hittar du information om betaltjänsten Swedbank Pay Checkout.

Vad är Swedbank pay?

Swedbank pay är en checkoutlösning där kunden själv kan välja hur de ska betala köpet. Betalmetoderna kunden kan välja mellan är:  

  • Kort
  • Swish
  • Kredit
  • Faktura

För att göra kundupplevelsen smidigare finns det möjlighet för kunder att spara sina uppgifter i kassan så att dessa inte behöver fyllas i nästa gång de gör ett köp med Swedbank pay.

 

Vad kostar det att använda sig av Swedbank pay?

Som användare av Abicart kan du ta del av swedbanks speciella avtal som tagits fram för Abicart-användare. Det tillkommer inga fasta avgifter utan enbart transaktionsavgift. Kostnaden är:

  • 1,7%

Hur ansöker jag om Swedbank pay?

Man ansöker om Swedbank pay från butikens admin, under fliken Dashboard hittar du ett ansökningsformulär till betaltjänsten. Du kommer därifrån bli vidarebefordrad till Swedbanks ansökningssida där du fyller i dina företagsuppgifter för att genomföra avtalet. 

 

Efter att Swedbank granskat och godkänt ansökan så kommer man få ett mail med instruktioner om hur man får tillgång till Swedbanks egna portal samt uppgifter som behöver läggas in i webshopen. I mailet kommer det finnas ett Merchant ID och en Merchant Token, kopiera dessa och gå till Inställningar>Betalningsmetoder i butiken. Klicka på “Lägg till en ny betalningsmetod” och välj Swedbank Pay Checkout från listan, klistra sedan in uppgifterna och markera betalmetoden som “Aktiv”.

Orderhantering 

Varje gång du får in en order via Swedbank pay behöver du aktivera beställningen när du skickar iväg den till kund. Gå in på beställningen i butikens beställningslista, i boxen "Utför åtgärder", se till att kryssrutan "Debitera (Swedbank pay checkout)" är markerad och klicka sedan på knappen "Utför valda åtgärder". 

När detta görs så aktiveras ordern hos Swedbank och kunden debiteras. 

Man kan även aktivera ordern i beställningslistan. För att göra detta klickar man på ikonen med en blixt längst ut till höger.